Si obres aquest ENLLAÇ trobaràs suggeriments de lectures per aquest sant Jordi 2019.

A l’institut Biel Martí de Ferreries hem realitzat activitats relacionades amb la creativitat matemàtica i amb diverses aplicacions de les matemàtiques.

En primer lloc es va organitzar una exposició amb la proposta del concurs «Tres germans, quatre intrusos» de la societat balears de matemàtiques. Amb aquest terme es designen agrupacions de quatre elements d’una mateixa família, construïts de tal manera que, escollint-ne tres qualssevol, sempre existeix almenys una característica que els agermana i alhora els diferencia del quart. Van participar voluntàriament més de 40 alumnes de tercer, quart i primer de batxillerat. La decoració del hall amb les propostes d’aquesta diversa i sorprenent activitat va ser molt ben rebuda per part dels alumnes.

Per altra banda, vam aprofitar la visita de Pep Lluís Pol per atracar els nostres alumnes a diferents realitats matemàtiques. A segon i tercer d’ESO vam fer l’activitat «Màgia Algebraica» que va sorprendre els alumnes i també els va donar una altra perspectiva de les equacions. A quart d’ESO i batxillerat la conferència de divulgació, «Matemàtiques, naturalment!», sobre les matemàtiques a la natura va ser tot un èxitEn aquesta xerrada es tractaren els sistemes naturals de numeració, la sèrie de Fibonacci, les formes geomètriques, les simetries, els models o els fractals. Aprofundint en aquest darrer tema els alumnes de batxiller també van gaudir de l’activitat «Els núvols no són esferes i les muntanyes no són cons». A partir d’una observació diferent de la realitat que ens envolta, els alumnes van entendre algunes formes geomètriques abstractes, per tornar a veure el món d’una manera diferent, com ho han fet alguns artistes a la història. També es van tractar les diferents aplicacions dels fractals en la biologia (romanescu, fulles, rius...) , a l’art (Hokusai, Dalí, Escher..), o en ciències de la computació (paisatges fractals a videojocs, pel·lícules d’animació...).

Després d’aquestes experiències els nostres alumnes han manifestat la seva satisfacció, en les seves pròpies paraules «aquestes experiències les hauríem de repetir cada curs perquè et donen una visió molt més àmplia de les matemàtiques» .

Les proves cangur també han permès als nostres alumnes d’ESO i batxillerat emprar tota la seva inventiva i imaginació per poder resoldre els reptes plantejats. Els més joves de primer d’ESO s'enfrontaven a aquest nou desafiament amb molta il·lusió.

Finalment ens acostem al restaurant matemàtic saludable que organitzem cada curs. Alumnes i profes ja ens estem preparant!

Els alumnes de l’IES Biel Martí s’han afegit a les reivindicacions juvenils per aturar el canvi climàtic, #fridays for future. Aquesta iniciativa s’està duent a terme en el temps de pati cada divendres. Fins ara, hi han participat els alumnes de 4t de biologia i geologia, adherint-se a les mobilitzacions del 15 d’abril, els de 1r d’ESO exposant els problemes de manca d’aigua i els de 4t TIC que informaren dels problemes dels residus informàtics i de la campanya de recollida que estan duent a terme.

La iniciativa té com  a objectiu visibilitzar la necessitat d’arribar a acords pel clima de manera urgent, perquè prest no hi serem a temps. El futur del planeta està a les nostres mans.

El Dia Internacional de l’Aigua es va celebrar a l’Institut de Ferreries amb una exposició de volums de consum d’aigua comparats per conscienciar del que representa en realitat l’aigua consumida en situacions habituals.

ELS ALUMNES DE PROJECTE de 1r d’ESO treballen tot un conjunt de continguts relacionats amb l’aigua. Per a l’ocasió van elaborar estructures amb garrafes d’aigua tenyides de colors amb el consum corresponent a una persona cada dia a diferents llocs i situacions: Àfrica, recomanació de Nacion Unides, Menorca, consum mitjà mig any una persona a Menorca, Ferreries, Londres, Barcelona, una dutxa, un bany, una rentadora, un rentaplats, una cisterna ded vàter i l'aixeta oberta en rentar-se les dents. Visualitzar la quantitat d'aigua que consumim sense donar-nos compte pot ajudar a porendre consciencia de la importància del recurs.