REDACCIÓ EN ACCIÓ

El passat dia 19 d’octubre, els alumnes de segon d’ESO de l’IES Biel Martí de Ferreries van anar a visitar les instal·lacions del Diari Menorca i de ràdio i televisió d’IB3 a Maó. L’objectiu de la visita era conèixer millor el món del periodisme per aplicar els coneixements al seu projecte de la revista digital D’ona en ona.

En arribar a Maó en autobús, els alumnes es van dividir en dues meitats, per a poder anar a cada lloc en grups més reduïts.

En arribar a les instal·lacions del Diari Menorca, l’únic diari editat en paper de Menorca, en Joan, el tècnic de sistemes, que s’encarrega que els ordinadors funcionin i que els servidors no fallin, entre altres coses, els va explicar com funciona la redacció. També els va explicar les diferents persones que treballen allà per exemple els redactors, els maquetadors, que s’encarreguen de passar les notícies a l’ordinador, el cap de redacció, que coordina a tothom i s’encarrega de que la gent faci la seva feina i el director, que decideix els temes que tractarà el diari.

En acabar de veure la redacció, els alumnes van entrar a la secció de pre-impressió, un lloc bastant utilitzat antigament, però que ara ja no s’empra. En aquest lloc hi havia una màquina anomenada Teletipo, que sempre imprimia informació, que posteriorment es seleccionava i el més important passava a pre-impressió.

Els diaris petits no es poden permetre enviar reporters molt lluny, i per això hi ha les anomenades agències de notícies, que fan notícies per vendre-les als diaris.

Avui en dia, a la secció de pre-impressió es treballa amb el diari digital, on hi fan feina 3 persones. És molt més fàcil que abans col·locar imatges al diari, perquè es poden tenir les imatges en digital, quan antigament s’havien d’escanejar amb una màquina molt cara.

Per a imprimir el text i les imatges que surten al diari, es posen a una màquina que grava la informació a unes planxes d’alumini amb l’ajuda d’un fotolito, un paper transparent que s’utilitza per a gravar la informació.

En acabar de veure això, van visitar la imprenta, on hi ha la màquina rotativa, la qual funciona funciona amb les planxes d’alumini. A la sala també hi havia un cos de color i una torre de color, que serveixen per acolorir el diari i funciones amb el codi de colors CMIK: cian, magenta, groc i negre. També els van informar que a part de l’euro i mig de compra del diari, hi ha altres factors econòmics que ajuden a mantenir el diari.

En acabar de veure el diari Menorca, l’autobús va dur els alumnes fins a les instal·lacions d’IB3. Entre les dues visites van tenir temps per a berenar.

En arribar al es instal·lacions d’IB3, els van informar sobre que aquest canal és un mitjà públic, el qual tots pagam amb els impostos i té el deure de donar veu a la gent.

En estar això explicat, van passar a veure la zona de redacció on s’escriuen notícies que afecten a tothom o a molta gent. En aquest lloc hi treballen unes 25 persones, que inclouen productors, tècnics i administradors.

Van entrar a un plató de televisió on hi ha focus, per a que no hi hagi ombres, una càmera amb un teleprompter, una pantalla que funciona amb un pedal on hi ha escrit el que el presentador ha de dir i també hi ha un plasma, una pantalla de color negre a la que posteriorment s’hi pot inserir qualsevol imatge.

A la sala de control de realització, que després van visitar, és des d’on es controla la imatge que es televisa i es guia al presentador.

El plató de ràdio és completament diferent que el de televisió. Té dues parts: la peixera, on hi ha la gent que parla per la ràdio i la zona de la taula de so, des d’on es controla el que sonarà per la ràdio. La informació a la ràdio és més immediata, perquè en tenir el so gravat, s’envia via satèl·lit al Toro, des d’on s’escampen les ones de ràdio per a que la gent ho pugui escoltar.

En acabar les visites, els alumnes van anar a la plaça de L’Explanada, a fer una volta per Maó i posteriorment van tornar a

Ferreries amb autobús.