VISITA A IB3 I AL DIARI MENORCA

Núria Pons Vinent

Ferreries

El passat 19 d’octubre, els alumnes de 2n d’ESO de l’IES Biel Martí, van anar d’excursió a Maó a visitar l’estudi de radiotelevisió d’IB3 i a veure com funciona tot el procés de creació del diari Menorca amb l’objectiu d’aprendre a fer una revista.

Per fer-ho, els van dividir en dos grups perquè eren molts, i mentre un grup era a IB3, l’altre era al diari Menorca.

A IB3 els hi van explicar que són una empresa pública de comunicació, i a la delegació de Menorca hi van feina unes 23 persones. Els hi van donar accés al plató de televisió, a l’estudi de ràdio i al control de realització. El plató de televisió està insonoritzat, igual que la ràdio. Hi ha dues càmeres, una de les quals es diu telepromter, que és una càmara on apareix per escrit el que ha de dir el presentador. Així, el presentador llegeix i no s’equivoca i a la vegada mira a la càmara. Normalment dins el plató hi ha el periodista i una persona darrera la càmara.El periodista sempre du un auricular i un micro, que quasi mai es veu. També hi ha un parell de plasmes, que són teles de color negre i verd, que generalment serveixen per donar el temps. A l’estudi de ràdio, hi ha la peixera, que és un espai insonoritzat , que es el lloc des d’on s’emiteix la ràdio. Defora hi ha una gran taula on hi ha una persona que controla l’emissió. També van poder entrar a la sala del control de realització, on van veure la taula de so, la taula de vídeo i el control de les càmeres.

Quan van acabar aquesta visita van aprofitar per berenar, i després van anar a visitar el diari Menorca. Els alumnes hi havien d’anar caminant, però com que el temps no els va acompanyar gaire, ja que plovia i feia tempesta, hi van anar amb bus.

Quan van arribar, els va rebre el director del diari, i els hi va explicar que uns dels primers diaris es va redactar l’any 1941. Abans ,els diaris es guardaven en paper i actualment es guarden digitalment. Les pàgines dels diaris més antics eren més grans que les d’ara. Cada dia s’imprimeixen un promig de 5.000 diaris cada dia i els diumenges i els dies festius n’imprimeixen més, però cada vegada se n’imprimeixen menys i arribarà un punt que d’aquí uns quants anys ja no s’imprimiran en paper, perquè en l’actualitat quasi tothom se’l mira digitalment. En aquest empresa hi fan feina unes 70 persones i abans n’hi feien feina 100, hi ha persones que només fan feina de nit, però la majoria fan feina de dia. Les pàgines que surten en color dels diaris en paper només empren 4 colors: cian, magenta, groc i negre. I com que aquest colors són els bàsics es fan mescles per crear els altres colors. Els diaris en paper s’imprimeixen damunt bobines, i una bobina té aproximadament 12 km.

Quan van acabar la visita, els hi van regalar un diari a cadascú dels alumnes i els mestres.

Tot seguit, va deixar de ploure i van poder anar caminant fins a la plaça de l’Explanada de Maó, i els hi van deixar una hora lliure perquè fessin el que volguessin, i a les 13h, van tornar cap l’institut de Ferreries.

Va anar bastant bé, i la majoria dels alumnes diuen que els hi va agradar més la visis diuen que els hi va agradar més la visita a IB3, perquè la visita va ser més pràctica i divertida, i en canvi la visita al diari Menorca va ser més teorica i aburrida.