«Tenia pocs alumnes, les temperatures eren molt baixes a l’hivern, però estava molt bé»

Florín Ioanovici, Laura Vidal i Sergi Pons

Ferreries, 27 de novembre de 2017

En Joan Mut és un home de 31 anys de Mallorca. En Joan és un professor nou a l’IES Biel Martí que ha arribat aquest any a Menorca per venir a fer classes. És un home a qui li agraden les llengües, de fet domina el català, el castellà i l’anglès. De petit li agradaven les ciències i les llengües, però al final es va decantar per les llengües.

Quina va ser la teva primera impressió de l’institut?

Va ser una impressió molt bona, d’un institut petit, amb pocs estudiants i que també estava a prop de la natura.

Des de quan ets a Menorca? I per què vas venir?

Sóc a Menorca des de setembre d’aquest any i hi vaig venir perquè vaig aconseguir una plaça de professor de castellà a aquest institut.

Per què fas classes de castellà i no de català?

Perquè jo puc fer classes tant de català com de castellà i la plaça que va sortir aquí lliure va ser la de professor de castellà, ja que una mestra, na Trini, se n’havia anat a Estats units a treballar, sinó, probablement hauria fet classes de català.

A més a més del català i el castellà, saps xerrar anglès?

Sí que sé xerrar anglès, perquè jo vaig viure quatre anys a Finlàndia i allà xerrava normalment en anglès. També xerrava una mica de finès, però era més habitual l’anglès i per això tenc un bon nivell d’anglès.

Què vas estudiar, i per què?

Jo vaig estudiar filologia catalana quan vaig arribar a la universitat, però jo abans volia estudiar biologia. Vaig fer el batxillerat científic i quan el vaig acabar vaig decidir que volia descansar un poc de ciències i me’n vaig anar cap a filologia. Vaig estudiar filologia catalana i filologia anglesa perquè m’agradaven molt les llengües.

De petit ja t’agradaven les llengües o eres més de ciències?

Un poc de cada. A mi, des de petit m’ha agradat sempre llegir, llegia còmics, llegia n’Astèrix, en Lucky Luke. M’agradava molt llegir però també m’agradava molt saber el perquè de les coses i quan vaig acabar de fer el batxillerat científic m’agradava molt. M’agradaven les dues coses però al final vaig anar cap a llengües.

Sabem que vas anar a fora a fer feina. Ens pots contar més detalls?

Sí, jo vaig anar des del 2011 fins al 2015 a fer classes de català a una universitat de Finlàndia. Tenia pocs alumnes, les temperatures eren molt baixes a l’hivern, però estava molt bé, va ser una experiència molt interessant que em va permetre conèixer un altre país d’Europa.

Quants anys fa que fas feina?

Fa set anys anys que faig classes, però quatre anys han estat a fora i tres ja a les Balears.